Anvisningar föt myndigheter

Vilka krav ställer SDG-förordningen på myndigheterna?

EU:s inre marknad möjliggör fri rörlighet för människor, varor, tjänster och kapital. I slutet av 2018 trädde förordningen om en gemensam digital ingång (Single Digital Gateway, SDG) i kraft. Målet med förordningen är att erbjuda medborgarna och företagen den information de behöver i gränsöverskridande situationer samt att hänvisa dem till de tjänster de behöver för att den fria rörligheten på EU:s inre marknad ska lyckas smidigt. Förordningen förpliktar även medlemsländerna att producera information på webben, ordna rådgivningstjänster och digitalisera tjänster gränsöverskridande.

Förstå SDG-förordningens mål

Målet med Single Digital Gateway (SDG) är att ge EU-medborgare och företag i EU tillgång till information som lämpar sig för deras situationer via portalen Your Europe och samtidigt hänvisa dem till de myndighetsärenden och rådgivningstjänster som de behöver. I SDG-förordningen definieras närmare när en medborgare eller ett företag i ett annat medlemsland ska kunna uträtta ärenden elektroniskt över gränserna med en myndighet. Dessutom ska myndigheterna i en del av ärendena på kundens begäran kunna förmedla bevis till varandra med hjälp av ett system som bygger på engångsprincipen (Once Only Technical System, OOTS).

Portalen Your Europe ger information i gränsöverskridande situationer

Portalen Your Europe är en webbplats som upprätthålls av Europeiska kommissionen och som erbjuder företag och medborgare information i olika situationer, såsom när det gäller flyttning till ett annat medlemsland eller bedrivande av affärsverksamhet i ett annat medlemsland.

Enligt SDG-förordningen ska EU-medborgare och företag få information från portalen Your Europe om

  • sina rättigheter
  • sina skyldigheter
  • reglerna för EU:s inre marknad
  • förfarandena i SDG-förordningen
  • rådgivningstjänster.

Portalens egen webbredaktion uppdaterar EU:s gemensamma innehåll på webbplatsen. Medlemsländerna ansvarar för sin egen nationella information som delges som webbsidor på myndighetsgränssnittet Your Europes länkregister. En del av uppgifterna i Finland fås från Suomi.fi-webbtjänsten som utnyttjar Servicedatalagret som informationskälla.
    

SDG-förordningen förpliktar myndigheterna att producera information

Myndigheterna ska producera information om

  • de områden som definieras i bilaga I till SDG-förordningen och tjänster i anslutning till dem
  • förfarandena i bilaga II och tjänster i anslutning till dem
  • rådgivningstjänsterna i bilaga III.

Myndigheterna ska

  1. producera uppgifterna för sin egen webbsida och servicedatalagret
  2. länka webbsidan till länkregistret på portalen Your Europe.

Be teamet för den digitala inre marknaden om närmare anvisningar om hur man producerar och länkar information till länkregistret.

 

SDG-förordningens rådgivningstjänster

I bilaga III till SDG-förordningen definieras de rådgivningstjänster som medlemsländerna ska tillhandahålla över gränserna och som det ska finnas information om på portalen Your Europe.

Rådgivningstjänsterna är

  • Gemensamma kontaktpunkter
  • Kontaktpunkter för produkter
  • Kontaktpunkter för byggprodukter
  • Nationella rådgivningscentrum för yrkeskvalifikationer
  • Nationella kontaktpunkter för gränsöverskridande hälso- och sjukvård
  • Europeiska nätverket för arbetsförmedlingar (Eures)
  • Tvistlösning online.

Be teamet för den digitala inre marknaden om mer information om hur problemlösningstjänster ska ordnas.

SDG-förordningens förfaranden och bevis

Med förfarande avses en medborgares eller ett företags ärendehanteringsprocess med en eller flera myndigheter i situationer som närmare definieras i SDG-förordningen. Ett förfarande kan till exempel vara att ansöka om studieförmåner eller bedriva affärsverksamhet i ett annat medlemsland.

Förfarandet kan omfatta en eller flera tjänster. Till exempel för att bedriva affärsverksamhet kan det krävas att man ansöker om flera företagstillstånd från flera olika myndigheter. När det däremot gäller studieförmåner behöver personen endast ansöka om studiestöd från FPA.

Med bevis avses myndighetsinformation som kan krävas som bilaga till eller i samband med ärendehantering i ett förfarande. Bevis är till exempel ett handelsregisterutdrag eller intyg över godkänd studieplats. Arbetsintygen i sin tur är inte bevis enligt SDG-förordningen, eftersom de inte är myndighetsinformation

SDG-förordningens krav på tjänster

I SDG-förordningen indelas tjänsterna i områden i bilaga I och förfaranden i bilaga II, som har krav som avviker från varandra.

  • Tjänsterna i bilaga I ska tillhandahållas elektroniskt över gränserna om de redan tillhandahålls elektroniskt nationellt. Om någon av de tjänster som ingår i bilagan digitaliseras ska det dessutom vara möjligt att uträtta ärenden över gränserna.
  • Tjänsterna för förfarandena i bilaga II ska digitaliseras över gränserna. Dessutom ska de elektroniska tjänsterna anslutas till OOTS-systemet, om förfarandet kräver bevis som kan hämtas från en myndighets databas.

Information om såväl områdena i bilaga I som om tjänsterna i bilaga II ska hittas via portalen Your Europe.

Tjänsterna i bilagorna kan delvis vara samma. 

System för engångsprincipen (Once Only Technical System, OOTS)

OOTS-systemet är ett ekosystem inom EU där myndigheterna kan förmedla och ta emot bevis som krävs i olika myndighetsförfaranden över landsgränserna.

Det består av

  • andra medlemsländers system
  • gemensamma komponenter som produceras av kommissionen 
  • Finlands system.

Myndighetsförfarandena definieras närmare i bilaga II till SDG-förordningen.
Till exempel när en finländsk person vill börja arbeta i ett reglerat yrke i ett annat medlemsland, behöver den myndighet som erkänner yrkeskvalifikationerna uppgifter från finländska databaser åtminstone om erkända yrkeskvalifikationer och genomförda studier i Finland.

I en sådan situation överförs uppgifterna på personens begäran från databaser i Finland, såsom från Koski-registret, till en annan medlemsstats yrkeskvalifikationsmyndighets elektroniska ärendehantering med hjälp av OOTS-systemet. Likaså kopplas e-tjänsterna för de finländska myndigheter som beviljar motsvarande yrkeskvalifikationer till OOTS-systemet så att de kan ta emot information från andra medlemsländers databaser.

Användarresa

Användarresa från Your Europe till OOTS (på finska)


 

Ärendehantering som gäller tjänsterna i bilaga I till SDG-förordningen

Tjänsterna i bilaga I till SDG-förordningen ska tillhandahållas elektroniskt över gränserna om de redan tillhandahålls elektroniskt nationellt. Om någon av de tjänster som ingår i bilaga I digitaliseras ska det vara möjligt att uträtta ärenden över gränserna.

 

Tjänster, ärendehantering och bevis samt databaser i bilaga II till SDG-förordningen

Tjänsterna för förfarandena i bilaga II till SDG-förordningen ska

  1. digitaliseras
  2. tillhandahållas gränsöverskridande
  3. anslutas till OOTS-systemet om förfarandet kräver bevis som kan hämtas från en myndighets databas.

Dessutom ska databaserna med bevis för förfarandena i bilaga II anslutas till OOTS-systemet.

Om myndigheterna i Finland tar i bruk en ny databas vars uppgifter kan utnyttjas i förfarandena i bilaga II till SDG-förordningen, ska den anslutas till OOTS-systemet.

En anvisning om hur man ansluter databasen till OOTS-systemet kommer att utarbetas när de tekniska uppgifterna om anslutningen preciseras.